arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Eten waar je blij van wordt

Eten waar je blij van wordt

Laat die lachrimpels maar doorkomen, eten waar je blij van wordt:

1. Chocolade

Prozac is een optie, maar je kunt het ook eerst proberen met een reep chocolade. Het is de endorfine in chocolade voor puur genot zorgt, maar je krijgt er ook een stralende huid van. Twee uur nadat je een dosis cacao hebt ingenomen verdubbelt de hoeveelheid zuurstof die het bloed naar je huid vervoert, met een gezonde(re) huid tot gevolg.

Helaas, hoeft hiervoor niet de hele reep op. Voor het gelukseffect van chocolade heb je maar een paar gram nodig.

2. Saffraan

Voeg wat extra geluk aan je leven én aan je maaltijd toe met een vleugje saffraan. Deze kleurrijke, dunne draadjes zorgen er namelijk voor dat er meer serotine vrijkomt in je hersenen, waardoor die antidepressiva (voorlopig) niet nodig is.
O, en voor het geval je last hebt van PMS: saffraan zou ook eventuele onredelijke, hormonale buien kunnen tegengaan.

3. Griekse yoghurt

Stap je regelmatig met je verkeerde been uit bed? Door een gezond ontbijt met Griekse yoghurt heb je gegarandeerd nooit meer last van een ochtendhumeur. Het is de calcium in Griekse yoghurt die zorgt voor een goed begin van de dag. Calcium zorgt ervoor dat de orbitofrontale cortex in je hersenen geactiveerd wordt, met als gevolg een blij gevoel. Voor de zuivel-fans: helaas is de hoeveelheid calcium in melk en yoghurt niet toereikend genoeg.

Serveer je Griekse yoghurt met honing, vers fruit én cacao nibs (zie #nummer 1) en je bent de vrolijkheid zelve.

4. Chilipeper

Ben je meer een hartig type, ga dan voor een spicy gerecht met chilipeper. Eén hap en het septum pedicum in je hersenen wordt geprikkeld, waardoor de wereld er ineens een stuk mooier uitziet.

Start je dag met een omelet met wat extra chilipeper om het ultieme geluksgevoel te creëren of serveer 's avonds een pittige rijstschotel en je kan de hele wereld weer aan. En zet er voor de zekerheid ook een schaaltjes nootjes bij. Het aminozuur in noten zorgt voor de aanmaak van dopamine, met een extra dosis geluk tot gevolg.

5. Zalm

Word je van de gedachte aan zalm met spinazie je al vrolijk? Dan kan je je geluk al helemaal niet op, als je bord leeg is. Vette vis (en met name zalm!) zit boordevol met omega-3 vetzuren, die zorgen voor een goed humeur.

En vooral in combinatie met spinazie is het lachen, gieren, brullen geblazen. Het zijn vitamine B9 en 12 in spinazie die eventuele depressieve gevoelens verminderen en vette vis doet hier nog even een schepje bovenop. Het is zelfs zo dat als je (te) weinig vette vis eet, dat de kans op een depressie toeneemt.

Eet smakelijk!

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram