arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Puistjes voorkomen

Een bad skin day voorkomen? Eet je puistjes weg!

Een pukkel komt nooit gelegen. Nooit. Met onderstaand lijstje doe je er alles aan om een bad skin day te voorkomen.

Blauwe bessen

De rol tussen voeding en acne is nooit wetenschappelijk bewezen, maar antioxidanten zijn essentieel voor een egale huid. En zeg je antioxidanten, dan zeg je: blauwe bessen.
Blauwe bessen beschermen je tegen milieuvervuiling en zorgen ervoor dat de zon minder impact op je huid heeft.

De zon verlaagt namelijk de immuniteit van je huid. Hierdoor ontstaan niet alleen sneller nieuwe puistjes, maar kan je huid ook minder goed de gevolgen van een puistje herstellen.

Heb je naast een onrustige, ook een droge huid, dan is het helemaal goed om regelmatig blauwe bessen te eten (al dan niet in de vorm van een ongezonde cake met blauwe bessen).
Blauwe bessen reguleren de vochtbalans van je huid en zorgen ervoor dat opgestapelde afvalstoffen versneld worden afgevoerd.

Chocolade

Chocolade wordt vaak gezien als de boosdoener, maar zolang je het bij pure chocolade houdt, is er niks aan de hand. Integendeel zelfs. De polyfenolen in pure chocolade (minimaal 84% en zonder toegevoegde suikers) hebben een verstevigend effect en verhogen de bloedtoevoer naar je huid.

Een dagelijkse dosis chocolade heeft een ontstekingsremmende en zuiverende werking op de huid. En beschermt je trouwens ook beter tegen uv-stralen. Pak je dat stukje antihuidveroudering ook nog mee.

Appel

An apple a day, keeps the doctor away. Of in dit geval: de pukkel. Ook hier spelen antioxidanten zoals polyfenol (zie chocolade), pectine en quercetine een hoofdrol.
Deze zorgen ervoor dat vrije radicalen geneutraliseerd worden en opgestapelde afvalstoffen versneld worden afgevoerd. Hierdoor kunnen bacteriën zoals de staphylococcus aureus en propionibacterium acnes minder snel voor ontstekingen zorgen.

Vitamine B5, B9 en C houden ondertussen je collageen soepel en voorzien je huid van een stralende gloed.

Amandelen

In het geval van een 'bad skin day' zou zink weleens de oplossing voor al je problemen kunnen zijn.
Het mineraal zink speelt een sleutelrol bij de aanmaak van talg. Heb je regelmatig last van een onrustige huid, dan zou je kunnen nagaan of je wel voldoende zink binnenkrijgt. Een tekort kan namelijk acne, eczeem of een te vette huid veroorzaken.

Om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 7-9 milligram zink te komen zou je linzen, sojabonen, oesters, kreeft, mager rundvlees, krab, tarwe, kip, kalkoen, lam, mosselen, pompoenpitten, yoghurt, cashewnoten, pinda’s of amandelen kunnen eten.

En om alle processen optimaal te laten verlopen, combineer je bovenstaand lijstje met vitamine C. Bovendien zorgt deze vitamine ervoor dat bestaande (kleine) littekens door puistjes verminderen.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram