arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Eet je bruin

Eet je (goud)bruin!

De zon is echt zo ouderwets, de zonnebank is überhaupt nooit in geweest en bruin-zonder-zon-zonder-vlekken bestaat niet. Anno 2017 eet je een goudbruine gloed, die officieel nog mooier is dan wanneer je uren ligt te bakken. Eten waar je bruin van wordt:

Mango

Overal waar te voor staat is niet goed voor je. En dat geldt helaas ook voor 'te lang in de zon'. Je hoeft hem heus niet helemaal te vermijden, maar je kan hem wel een handje helpen door o.a. het eten van mango.
Net als wortels bevat mango de antioxidant bètacaroteen die voor een goudbruine gloed kan zorgen. Pluspunt van het eten van veel mango is dat je er uitermate vrolijk van wordt. Het hormoon tryptofaan in mango zorgt er namelijk voor dat je beter slaapt, lekkerder in je vel zit en ook nog eens gelukkig wordt.

Maar let op, te veel bètacaroteen is niet goed voor je en het is belangrijk om je te houden aan de maximale dosering van 15 mg per dag. En een overdaad kan er ook voor zorgen dat je een geelbruine teint krijgt, met name je handpalmen en voetzolen zijn hier gevoelig voor.

Cantaloupe

Als je dan toch fruit aan het snijden bent, voeg er dan ook cantaloupe aan toe. Deze meloen is de ideale snack voor op het strand, omdat hij relatief weinig calorieën bevat, maar ondertussen uitblinkt in de hoeveelheid water en vitamine A.

Zodra je in aanraking komt met uv-stralen doe je er verstandig aan om je huid op welke manier dan ook te hydrateren. In de zon verlies je niet alleen meer vocht (zweet), maar wordt ook het hyaluronzuur in je huid sneller afgebroken met als gevolg een droge huid. De hele dag water drinken is ook zo saai, maar gelukkig kun je met behulp van de cantaloupe meloen je vochtvoorraad continu aanvullen. En de vitamine A zorgt er niet alleen voor dat je sneller bruin wordt, de kleur blijft ook langer behouden.

Voor het geval je geen liefhebber van meloen bent, er zijn ook supplementen verkrijgbaar die (pro)vitamine A bevatten en zo bijdragen aan een bruine teint. Sowieso is het het overwegen waard om deze te slikken, omdat ze je immuunsysteem verbeteren en huidveroudering kunnen voorkomen door je te beschermen tegen de zon.

Spinazie

Groen, groener, groenst. Geen spinazie à la crème uit de diepvries, maar het zijn de carotenoïden in verse spinazie die van invloed zijn op de teint van je huid. Carotenoïden worden in je lichaam omgezet in retinol, ofwel vitamine A (zie cantaloupe).

De meeste carotenoïden zorgen niet alleen voor een goudbruine gloed, maar fungeren ook als antioxidant. Spinazie neutraliseert vrije radicalen, waardoor huidbeschadiging in welke vorm dan ook minder kans maakt.

O, en mocht je overwegen om je spinazie te voorzien van een blaadje peterselie, of wat citroen toevoegen aan je fruitsalade van mango en meloen: niet doen! Dit doet alle inspanningen van het eten van een goudbruine gloed teniet.


Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram