arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Calorieen-tellen

Caloriëen tellen

Eet je altijd gezond en sport je veel, maar lukt het je toch niet om af te vallen? Dan zouden 'verborgen calorieën' weleens de achterliggende oorzaak kunnen zijn: Personal trainer Guy van der Reijden: "Gezond eten staat niet garant voor afvallen. Hoe je het wendt of keert: je kunt niet onbeperkt brownies eten, ook niet als ze zijn gemaakt van dadels en vijgen. We zijn altijd op zoek naar een wondermiddel om af te vallen: een pil, crashdieet of apparaat waardoor je zo snel mogelijk veel kilo’s verliest en het liefst ook nog zonder al te veel inspanning. Maar dat bestaat helaas niet."

Calorieën tellen

Als je wilt afvallen is het eerlijk gezegd gewoon een kwestie van calorieën tellen.In principe geldt voor iedereen hetzelfde en maakt het ook niet uit hoe oud je bent: als je minder eet dan je nodig hebt, val je af. Dat is de basis."

Toch bestaat de kans dat je dagelijks ongemerkt meer calorieën binnenkrijgt: "Ervan uitgaande dat je alles goed doet (en niet stiekem smokkelt), kan het zomaar zijn dat je toch meer calorieën binnenkrijgt dan je denkt, zelfs als je alles heel strikt bijhoudt. Het is aangetoond dat in veel producten meer calorieën zitten dan vermeld op de verpakking."

Verborgen calorieën

Dat klinkt onschuldig, maar het kan dus wel de achterliggende oorzaak zijn dat je niet afvalt, want het gaat niet over een verschil van één of twee calorieën. Guy: "In sommige producten zat gemiddeld 8 tot 18% méér calorieën dan vermeld op de verpakking. Hierdoor krijg je dus structureel meer calorieën binnen dan je denkt."


Keukenprinses

Er zit dus niks anders op dan zelf de keuken in te duiken. "Kook zo veel mogelijk zelf, op basis van natuurlijke ingrediënten, en niet al voorbewerkte of kant-en-klaarproducten. Als je zelf broccoli kookt, weet je zeker dat er niks aan toegevoegd is en hoef je geen rekening te houden met verborgen voedingswaarden. Hetzelfde geldt voor kipfilet, tonijn, appels en bananen. Als je de pure ingrediënten neemt als basis voor je dagelijkse voeding, weet je wat je eet en kom je niet voor verrassingen te staan."

Maar je hebt niet altijd tijd om een verse maaltijd op tafel te zetten. "En dat is waar Clean Meals om de hoek komen kijken. Deze maaltijden zijn zeer hoog in eiwitten, laag in vetten en hebben daarbij een laag caloriegehalte. Bijkomend voordeel is dat deze maaltijden na bereiding zijn getest in een onafhankelijk lab en de voedingswaarden kloppen. Je weet wat je eet, en het is nog gezond ook."

Onbeperkt eten

Maar zelfs voor Clean Meals geldt dat je ze niet onbeperkt kunt eten: "Toegegeven, je moet wel heel erg je best doen, aangezien de gemiddelde Clean Meal-maaltijd rond de 300-400 calorieën bevat."

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram