arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Eet je benen bruin

Bruine benen zonder zon?

Bakken is niet alleen uitermate slecht voor je huid, maar ook nog eens ontzettend tijdrovend. Gelukkig zijn er ook andere manieren om je benen van een kleurtje te voorzien. Van binnenuit bijvoorbeeld.

Een zonnig kleurtje krijg je met behulp van carotenoïden. Deze natuurlijke kleurstoffen zijn verantwoordelijk voor de rode, oranje en gele kleur van groente en fruit. En als je een beetje dooreet, ook voor de kleur van jouw benen.

Abrikozen

De antioxidant bètacaroteen kan ervoor zorgen dat je huid een lichtbruine gloed krijgt. Deze kleurstof wordt vlak onder de bovenste huidlaag opgeslagen, waardoor hij de kleur van je huid kan beïnvloeden.

Abrikozen bevatten het meeste bètacaroteen, maar als je enigszins rekening wilt houden met het aantal fruitsuikers kan je ook kiezen voor pompoen, zoete aardappel, wortels of oranje paprika.

Wil je namelijk effect zien, dan ben je er namelijk niet met één abrikoos. Je zult dagelijks 10 tot 15 milligram bètacaroteen moeten eten wil je resultaat zien.

Garnalen

Wil je veel gezonde vetten binnenkrijgen, dan moet je niet bij garnalen zijn, maar dit roze-oranje visje bevat wel veel astaxanthine.
Deze antioxidant wordt in de wandelgangen ook wel de inwendige zonnebrandcrème genoemd.

Net als bètacaroteen is astaxanthine ook een carotenoïde (provitamine A) en als de dagelijkse dosering hoog genoeg is, zie je dit terug aan de teint van je huid.

Het klinkt tegenstrijdig, maar carotenoïden verhogen de hoeveelheid melamine in je huid en vormen zo een natuurlijke bescherming tegen de zon. Maar astaxanthine zorgt er dan wel weer voor dat je mooier én egaler bruin kleurt.

Spinazie

Voor het geval je wortel gaat schieten, ook groene bladgroenten bevatten carotenoïden. Behalve dat ze zorgen voor een gezonde, goudbruine gloed, beschermen carotenoïden je huid tegen vrije radicalen (milieuvervuiling!) en voorkomen ze op deze manier huidveroudering.

Tip: eet er een omelet bij. Eigeel bevat vitamine B6 en gezonde vetten (omega 3 en 6), die de huid voorbereiden op een bruinere kleur.

Geen liefhebber van spinazie? Er zijn ook supplementen verkrijgbaar die (pro)vitamine A bevatten en zo bijdragen aan een bruine teint. Sowieso is het het overwegen waard om deze te slikken, omdat ze je immuunsysteem verbeteren en huidveroudering kunnen voorkomen door je te beschermen tegen de zon (zie artikel: vitamines tegen zonneallergie).

Let op: Een overdaad kan er ook voor zorgen dat je een geelbruine teint krijgt, met name je handpalmen en voetzolen zijn hier gevoelig voor.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram