arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Bone broth

De nieuwe groene smoothie: bone broth

Niet te verwarren met het 'cup-a-soupmomentje', maar bone broth is de nieuwste trend op het gebied van anti-aging. Bone broth is zo gezond dat zelfs de meest doorgewinterde vegetariër twijfelt om niet om 16.00 uur een kop bottenbouillon te drinken.

Bottenbouillon

Riblappen, sukadelappen, schenkel en mergpijp associeer je waarschijnlijk niet meteen met superfoods, maar toch is bone broth de nieuwe groene smoothie aan het worden.
Deze zelfgemaakte bouillon wordt gezien als het nieuwe beautyelixer met verbluffende anti-aging eigenschappen. In New York zijn er zelfs al Bone Broth-shops waar je een kop versgemaakte bouillon koopt.

Zelfgemaakte bouillon van botten bevat een unieke combinatie van vitamines en mineralen zoals vitamine A, K en C, ijzer, zink, calcium, magnesium, fosfor, glucosamine en collageen.
Vooral type II collageen is volop vertegenwoordigd in bone broth en kan stijve gewrichten verminderen.

Zelf bone broth maken

Zelf bone broth maken is niet moeilijk, maar kost wel tijd. Door de botten van rund, lam of kip minimaal 8 uur te laten sudderen zorg je ervoor dat alle mineralen vanuit de botten en pezen in het kookvocht trekken.

De beste delen van een dier om in je bone broth te gebruiken zijn de poten, kop, nek, gewrichten en huid, omdat daar het meeste bindweefsel in zit.

Ingrediënten bone broth

  • 2 liter water
  • 1 - 2 kilo botten
  • 2 eetlepels appelazijn
  • groente naar keuze: prei, wortel, ui, knoflook en/of bleekselderij.
  • naar smaak toevoegen: zeezout, peper en tijm.

Recept bone broth

  1. Voeg 2 eetlepels appelazijn toe aan het water en laat de botten eerst een uur weken, voordat je ze aan de kook brengt.
  2. Snij de groente in grove stukken en voeg deze toe aan de botten. Breng het geheel aan de kook.
  3. Zet het vuur lager en voeg de kruiden toe. Laat de bouillon op laag vuur sudderen. Wanneer je ziet dat de botten poreus worden en afbrokkelen, betekent dit dat alle mineralen en eiwitten aan de botten zijn onttrokken.
  4. Haal de botten uit de bouillon en zeef de verse kruiden eruit. Klaar is Kees.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram