arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Hyaluronzuur eten

BEAUTYFOOD: Hyaluronzuur eten?

Een droge huid, fijne lijntjes én een doffe teint? Hyaluronzuur is het antwoord op al je problemen. Maar waarom zou je je berperken tot het smeren van een crème met hyaluronzuur, als je het ook eten kan? Beautyfoods om de aanmaak van hyaluronzuur te stimuleren:

Bouillon

Als je vegetariër bent, wordt het ietwat lastig, want om hyaluronzuur aan te vullen doe je er goed aan om regelmatig bouillon (van vlees!) te eten. En dan niet met behulp van een bouillonblokje, maar met zelfgemaakte bouillon.

Je kunt je huid bijna geen groter plezier doen, dan op regelmatige basis soep met zelfgemaakte bouillon te eten. Hiermee voorzie je je huid van grote hoeveelheden glucosamine, hyaluronzuur en chondroïtinesulfaat waardoor droogtelijntjes als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Zelf bouillon maken

Zelf bouillon maken is relatief simpel, maar kost wel tijd. Door de botten van rund, lam of kip minimaal 24 uur te laten sudderen zorg je ervoor dat alle mineralen vanuit het bot in het kookvocht trekken. Wil je extra goed bezig zijn, dan kun je nog wat extra appelazijn toevoegen om het onttrekken van de mineralen uit de botten te stimuleren.

Mocht je nu echt geen trek hebben in zelfgemaakte bouillon, dan is soja een goed alternatief. Soja verhoogt de de aanmaak van oestrogeen, dat op zijn beurt weer het hyaluronzuurniveau verhoogt. In plaats van een kop soep aan de cappuccino met sojamelk dus.

Kool

Wil je de aanmaak van hyaluronzuur stimuleren dan zet je regelmatig kool op het menu. Kool zit bomvol vitamine A, B, C en E om de vochtbalans van je huid weer op peil te brengen, maar bevat ook nog eens een enorme dosis antioxidanten om de schade van vrije radicalen te beperken.

Ondanks dat je het waarschijnlijk niet vaak eet, is deze vergeten groente praktisch met alles te combineren. Denk aan: stamppot boerenkool, een ovenschotel met kerrie en spitskool of een verfrissende koolsalade.

Eiwit

Ook hiervoor geldt weer dat het lastig wordt als je vegetarisch eet, want dierlijke eiwitten spelen een sleutelrol in de aanmaak van hyaluronzuur. Een tekort aan hyaluronzuur gaat vaak samen met een te laag zinkniveau. Je kunt zink aanvullen met behulp van supplementen, maar je vindt dit mineraal ook terug in dierlijke eiwitten, zoals rund-, lams,- en varkensvlees.

Niet helemaal getreurd als je deze eiwitten het liefst vermijdt: een plantaardige bron van zink zijn pompoenpitten. Ook aardappelen, gist, pinda’s, bonen, volle granen en bruine rijst bevatten zink.

(Rood) fruit

Geen hyaluronzuur zonder vitamine C. Tot je 25ste hoef je je geen zorgen te maken, maar na deze (magische) leeftijd daalt het transport van vitamine C naar je cellen. Het advies is dan ook om voldoende vitamine C te eten, of te slikken.

Het liefst minimaal 1000 mg vitamine C per dag, maar mocht je meer willen eten, dan is dat geen enkel probleem. Aangezien je hem niet kan opslaan is het belangrijk om gedurende de dag je vitamine C-spiegels in je huid op peil te houden. Vergeet sinaasappels, maar eet bij voorkeur aardbeien, grapefruit, rode paprika, peterselie en rozenbottel.

O, en niet alleen hyaluronzuur is gebaat bij vitamine C, ook voor de aanmaak van collageen, om je te beschermen tegen vrije radicalen en voor een betere weerstand is vitamine C onmisbaar.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram