arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Artrose voorkomen met voeding

Artrose voorkomen met voeding

Artrose is gewoon een synoniem voor stokoud, toch? En je wilt er natuurlijk alles aan doen om deze gewrichtsaandoening te voorkomen. Dan gooi je dus o.a. de groenlipmossel in de strijd. Met een snufje zwarte peper.

Vette vis

Je gaat je bijna afvragen waar vette vis niet goed voor is... De omega 3-vetzuren in vette vis die voor sterke nagels, volumineus haar en een mooie huid zorgen, kunnen ook chronische ontstekingen zoals artrose verminderen.

De vetzuren werken ontstekingsremmend, waardoor de kans op gewrichtsontstekingen verkleind wordt. Ook beschermen ze je hart- en bloedvaten en versterken ze je immuunsysteem.

Naast vette vis zijn schaaldieren (kreeft, krab, garnalen, gamba’s) ook een goede bron van omega 3. En vooral de groenlipmossel blinkt uit. Deze bevat naast omega 3 ook nog EPA, DHA en hyaluronzuur, voor een extra krachtige ontstekingsremmende werking.

Rode biet

De ontgiftende werking van bieten is niet alleen goed tegen cellulite, hij heeft ook een positieve invloed op artrose. Beter gezegd: op het voorkomen van artrose.

Bij artrose draait het om de balans tussen zuren en basen. Een overschot aan zuren stapelt zich op in je bindweefsel en kan voor pijn en stijfheid zorgen. De aanwezige betanine zorgt ervoor dat opgestapelde afvalstoffen sneller worden afgevoerd.

In de strijd tegen artrose bestaat er trouwens niet zoiets als 'te veel groente'. Je kan eigenlijk volledig losgaan. Geen fan van rode bieten? Ook rauwe knoflook, pompoen, ui en prei kunnen het risico op artrose verlagen.

Kurkuma

Als er één kruid is wat je regelmatig moet eten (en drinken), dan is het wel kurkuma. Dit kruid is niet alleen lekker, het bevat ook bioactieve stoffen die je immuunsysteem positief kunnen beïnvloeden.

Met de kanttekening dat als je iets hoort of leest over de geneeskrachtige werking van kurkuma, dat het dan meestal de geëxtraheerde versie betreft. Oftewel: een (extreem) hoge dosering.
Is het alleen een kwestie van voorkomen dan volstaat een kop verse kurkumathee, in alle andere gevallen moet je misschien toch supplementen met kurkuma overwegen.

O ja, de werkzame stoffen van kurkuma worden het beste opgenomen als je er een snufje zwarte peper aan toevoegt.

Water

En dan is er nog zoiets simpels en goedkoops als: water. Al was het alleen al om alle bovengenoemde processen te ondersteunen.
Je hebt minimaal 2 liter water nodig om afvalstoffen (versneld) af te voeren en ervoor te zorgen dat je vochtniveau op peil blijft.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram