arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Anti-schoonheidsslaapje

Anti-schoonheidsslaapje

Je doet je huid geen groter plezier dan met 8 uur slaap. Tenzij je één van deze onderstaande fouten maakt. #Iwokeuplikethis.

Op je buik slapen

Slaap je elke nacht op je zij? Of nog erger: op je buik? Dan moet je niet raar opkijken als je 's ochtends met een gekreukeld gezicht en puffy eyes wakker wordt. De positie waarin je slaapt is namelijk allesbepalend voor het ontstaan van slaapkreukels én voor de afvoer van lymfevocht.

Slaaprimpels lijken misschien relatief onschuldig, omdat ze (net als het vocht onder je ogen) gedurende de dag weer wegtrekken, maar je moet ze zien als de rimpels van de toekomst.

Het probleem laat zich trouwens vrij makkelijk oplossen: je slaappositie veranderen. Door op je rug te slapen, voorkom je slaapkreukels en ook het lymfevocht kan in deze houding makkelijker worden afgevoerd.
En een zijden kussensloop doet trouwens ook wonderen voor je huid.

Je gezicht niet reinigen

Slapen zonder je gezicht te reinigen is iets voor pubers. Boven de dertig kan je je dit eigenlijk niet veroorloven. En nee: er is geen goed excuus.

Micellair water, een face wash, een cleanser, of in het uiterste geval een reinigingsdoekje; als je maar iets over je gezicht haalt voordat je gaat slapen.
Zelfs als je geen make-up draagt krijgen bacteriën meer kans als je aan het eind van de dag niet het vuil en zweet verwijdert.

O, en als je dan je gezicht schoonmaakt, doe het dan wel goed. Zie artikel: de meest gemaakte fouten tijdens het reinigen van je gezicht.

Je gebruikt te veel (nacht)crèmes

Er is niks mis met een goede (nacht)crème om je huid gedurende de nacht een handje helpen in het herstelproces, maar je kunt het ook overdrijven. Het is niet nodig om zowel een vitamine A-zuurcrème, als een serum met retinol, een oogcrème met hyaluronzuur en zuiverend masker met benzoylperoxide te gebruiken.

Meer is niet altijd beter. Sommige ingrediënten bijten elkaar en je kunt beter kiezen voor één of twee producten die aansluiten op de behoefte van jouw huid.

Heb je een vochtarme huid, kies dan bijvoorbeeld voor een (nacht)crème met hyaluronzuur. En als je liever de focus wilt liggen op het verminderen van huidverslapping, dan is vitamine A-zuurcrème of retinol weer de eerste keus.

O, en overdaad schaadt. Zie artikel: Hoeveel crème heb je nodig voor je gezicht.

Stress

En misschien niet heel makkelijk te voorkomen, maar als iets van invloed is op je schoonheidsslaapje dan is het stress. Stress verhoogt de talgproductie, met ontstekingen tot gevolg, maar is ook van invloed op de aanmaak van hyaluronzuur. En je huid is minder goed in staat om vocht vast te houden, omdat stress de huidbarrière aantast. Weer iets om je zorgen over te maken als je 's nachts aan het piekeren bent.

Welterusten.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram