arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
afvallen-voor-de-zomer

Afvallen voor de zomer?

Wil je nog afvallen voor de zomer? Met deze 5 tips van celebrity-trainer Guy van der Reijden lukt het zeker:

Drink geen calorieën

Een cappuccino bij het ontbijt, een jus d'orange (of andere vruchtensapje) tijdens de lunch en het diner is natuurlijk ook niet compleet zonder een glas wijn. Guy: "Probeer te voorkomen dat je op een dag ongemerkt (veel) calorieën drinkt. Het is niet alleen zonde, maar voordat je het weet zit je boven je dagelijkse energieverbruik."

"Eet gewoon één (of twee) sinaasappels in plaats van een 'verse jus', drink je koffie zwart en zorg dat je voldoende vocht binnenkrijgt met behup van thee en water. Dit kan er ook voor zorgen dat je minder honger hebt. O ja, af en toe een cola light kan ook echt geen kwaad en kan soms juist een welkome afwisseling zijn."

Eet meer eiwitten

Eiwitrijke voeding heeft als voordeel dat het voor een vol gevoel zorgt, waardoor je (hopelijk!) minder snel geneigd bent om naar ongezonde tussendoortjes te grijpen. "Bovendien heeft je lijf vrij veel energie nodig om eiwitten te verteren. Dat betekent dat een deel van de calorieën die je binnenkrijgt via eiwitten, wordt verbrand tijdens het verteringsproces. Meer dan bijvoorbeeld voor koolhydraten en vetten."

Nog een reden om meer eiwitten te eten. "Je spieren en andere weefsels bestaan uit eiwitstructuren. Kip, kalkoen, vis, mager vlees, magere zuivel en eieren (eiwitshake!) zijn onmisbaar voor de opbouw van spieren. Ze zorgen voor een strakkere huid, maar spierweefsel verbruikt (ook in rust!) meer calorieën, waardoor je sneller afvalt."

Eet minder calorieën dan je verbruikt

Het klinkt als een open deur, maar vergeet niet dat je elke dag minder moet eten dan je verbruikt om af te kunnen vallen. "Minder eten dan je verbruikt is lastiger dan je denkt. Als je even niet oplet, zit je al aan je dagelijkse taks. Al helemaal als je elke ochtend een paar cappuccino's drinkt (zie tip #1), een voorkeur hebt voor salades met veel dressing en na het eten standaard een toetje eet, dan gaat het hard."

Een gemiddelde vrouw heeft zo’n 1700 tot 2000 calorieën per dag nodig, een man iets meer: 2000-2400 kcal. "Eet je die hoeveelheid, dan kom je niet aan en val je niet af. Dat is de basis en veel simpeler is het niet. Dat betekent dus dat als het je niet lukt om af te vallen, dat je dan gewoon nog te veel binnenkrijgt."


Sporten

Helaas is er een verschil tussen sporten en bewegen. "Het laatste moet je vooral elke dag doen. Pak de fiets in plaats van de auto, wandel vaker en neem jezelf voor om voortaan altijd de trap te nemen, in plaats van de lift. Het helpt je om gezond te zijn (én te blijven) en is ideaal als je op gewicht wilt blijven (behalve als je te veel eet, zie bovenstaande tip).

Maar wil je echt een verschil maken en een mooier, sterker en strakker lichaam krijgen, dan zul je de sportschool in moeten duiken. Guy: "Trainen betekent grenzen opzoeken en deze verleggen. Het liefst een vorm of combinatie van krachttraining en cardio. Als je geen idee hebt waar je moet beginnen, doe dan met een bodypump-les (en daag jezelf uit) of mee met een bootcamples of HIIT-training. Geen zorgen, je wordt als vrouw nooit zo gespierd als waar je bang voor bent."

Doe de Clean Meals Challenge

Aanstaande maandag (27 juni) start de laatste 21 dagen Clean Meals Challenge voor deze zomer. Guy: 'Dit is een speciaal programma van 3 weken clean en vooral gezond eten, volgens een vast voedingsschema. Het is geen hogere wiskunde, maar zorgt er wel voor dat je je bewust wordt van wat je wel en niet moet eten om af te vallen."

Maak je op voor 21 dagen crackers met kipfilet, magere kwark, eiwitten én Clean Meals. "Het is een echte challenge, maar wel eentje met gegarandeerd resultaat. Je eet tijdens deze periode ook gewoon 'echt' eten en geen pillen of poeders. Clean Meals zijn kant-en-klare maaltijden en bevatten veel hoogwaardige eiwitten, vezels, vitamines en mineralen én het allerbelangrijkste: ze zijn zeer laag in calorieën."

Persoonlijke voedingsschema's en ondersteuning van experts zorgen ervoor dat je op een gezonde en verantwoorde manier bikiniproof wordt: "Geen honger en vooral vetverlies en geen spieren. Je eet gewoon 'echt' eten, wat serieus goed voor je is. Daarnaast heb je geen honger, verlies je vooral vet en ben je nog voor de zomervakantie 3 tot 5 kilo kwijt."

Geef je op voor aanstaande vrijdag 24 juni 17:00 uur via http://www.cleanmeals.nl/21-dagen-challenge

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram