arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Fruit-goed-voor-je-huid

5 x fruit is goed voor je huid

Geen tijd voor een verzorgend masker, maar kan je huid wel een oppepper gebruiken? Gooi gewoon één van deze 5 fruitsoorten in je tas voor onderweg en je weet ook zeker dat je goed zit.
Oké, misschien is het in het geval van de blauwe bessen beter om ze wel in een bakje te doen, voordat je ze in je tas stopt...

1. Ananas

Het is misschien ietwat vreemd om overal een ananas mee naartoe te slepen, maar vanwege de enorme hoeveelheid antioxidanten, vitamine A en C en verschillende soorten vezels is het zeker het overwegen waard.

Deze fruitsoort gaat zwellingen en (onderhuidse) ontstekingen tegen en laat je huid letterlijk stralen. En het fijne is dat je ananas na elke maaltijd kunt inzetten om je metabolisme een boost te geven. De enzymen bromelaïne en papaïne die je in een ananas vindt stimuleren je spijsvertering, waardoor je meteen een opgeblazen gevoel vermindert.

2. Granaatappel

Het huidverjongende effect is maar één van de redenen om vaker granaatappelpitten te eten. Als je bedenkt dat de olie en het fruit je opperhuid versterken en dat er ondertussen ook nog aan het herstel wordt gewerkt in de diepere huidlagen, dan werk je toch elke dag een granaatappel weg?

Geen keukenprinses? Geen nood, bij deze Eton Mess met aardbeien, frambozen en granaatappel gaat het er juist om dat het een rommel is.

3. Kiwi

Voor een kiwi geldt dat je het er niet bij één moet houden, maar dat je er minimaal drie van in je tas moet stoppen. Maar dan heb je ook wat. Het eten van drie kiwi’s per dag geeft je huid namelijk dezelfde blakende, gezonde uitstraling die te vergelijken is met een kleurtje net na een vakantie.

PS Misschien dat de smaak en textuur ietwat vies zijn, maar de schil zit zo vol met vitamine C dat het een reden zou kunnen zijn om de kiwi met schil en al op te eten.

4. Appels

Schijn bedriegt, want de relatief simpele appel behoort tot één van de meeste gezonde fruitsoorten. Vitamine B5, B9 en C houden je collageen soepel en de pectine in een appel geeft je huid een ongekende glans. Deze zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen versneld worden afgevoerd, waardoor een grauwe teint na het eten van een appel spontaan plaatsmaakt voor een stralende gloed. Geen masker meer nodig.

En niet alleen je huid heeft baat bij een appel, hij heeft ook een positief effect op je cholesterol.

5. Blauwe bessen

Zeg je blauwe bessen, dan zeg je antioxidanten. Blauwe bessen beschermen je huid tegen milieuvervuiling en zorgen ervoor dat de zon minder impact heeft. En nee, je wordt er niet minder bruin van, maar deze fruitsoort voorkomt huidbeschadiging door uva en uvb.

En heb je last van een droge huid, dan is het sowieso goed om regelmatig blauwe bessen te eten (al dan niet in de vorm van een ongezonde cake met blauwe bessen). Ze reguleren de vochtbalans van je huid en verminderen hiermee de symptomen van een droge huid.

Voor bovenstaand lijstje geldt dat de biologische variant vaak net even iets beter is voor je huid, maar dat geldt helemaal voor fruitsoorten zonder schil. Kies je voor de niet-biologische variant dan is de kans groot dat de bestrijdingsmiddelen van invloed zijn op de aanwezige vitamines en mineralen.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram