arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
5 x eten tegen de griep

5 x eten tegen griep

Virussen die extra goed gedijen met deze koude temperaturen en een lage weerstand zorgen ervoor dat jij proestend en hoestend aan je kerstdiner zit. Tenzij je één van deze 5 voedingsmiddelen op het menu zet. 5 x eten tegen de griep.

Knoflook

De vraag is of er aan het eind van de avond iemand met je onder de mistletoe wil staan, maar knoflook is hét redmiddel tegen een (naderende) griep of verkoudheid.

Knoflook zorgt ervoor dat gifstoffen sneller uit je lichaam verdwijnen en is daarnaast ook rijk aan zwavel, die infecties helpt voorkomen.

Knoflook voorkomt trouwens niet alleen dat je minder snel ziek wordt, het zorgt er ook voor dat je weer sneller op de been bent. Zodra je het plet, perst of verbrijzelt, komt de geneeskrachtige component allicine vrij. Deze stof vermindert slijmvorming en vermindert ontstekingen, waardoor je eerder beter bent. Gemiddeld 3,5 dag om precies te zijn.

Om met de woorden van Hippocrates te spreken: “Laat uw voeding uw medicijn zijn, en uw medicijn uw voeding.”

Gember

Er is een reden dat gember tegenwoordig zo populair is. Deze natuurlijke ontstekingsremmer werkt koortswerend en geeft je immuunsysteem een boost.
Het schijnt zelfs zo te zijn dat gember dezelfde werking heeft als niet-steroïde ontstekingsremmende medicijnen.

Mocht het griepvirus ondanks liters gemberthee toch vat op je gekregen hebben, drink dan vooral stug door, want (hete!) thee helpt bij het verwijderen van slijm uit je neus- en voorhoofdsholtes. Geen neusspray meer nodig.

Boerenkool

Misschien niet heel 'kerstig', maar koolsoorten zoals boerenkool en broccoli zitten vol met antioxidanten en ontstekingsremmende vitaminen. En mocht dat niet genoeg zijn, dan helpen de glucosinolaten in boerenkool je zeker de winter door.

Glucosinolaten beschermen je tegen de welbekende schadelijke invloeden van buitenaf door meer fase 2-eiwitten aan te maken. En deze eiwitten maken op hun beurt giftige stoffen in je lichaam onschadelijk. Giftige stoffen = moe, weinig energie en vatbaar voor virussen.

Zalm

Wat is Kerstmis zonder zalm? Vanwege zijn omega 3-vetzuren is deze vette vis één van de beste eiwitbronnen die je kan eten tegen de griep.
Deze vetzuren hebben een ontstekingsremmende werking, waardoor het griepvirus minder kans maakt. Diezelfde ontstekingsremmende werking blijkt trouwens ook gunstig te zijn bij acne.

Als je weerstand lager is, doe je er sowieso goed aan om meer gezonde vetten te eten. Vette vis, avocado of olijfolie zorgen ervoor dat vitaminen en mineralen beter worden opgenomen.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram