arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
eten-verbrande-huid

5 x eten bij een verbrande huid

Natuurlijk gebruik je een aftersun als je verbrand bent en als je blaren hebt ga je ook nog eens met koude compressen aan de slag, maar waarom niet alle zeilen bijzetten en huidbeschadiging (veroudering!) voorkomen door de juiste voedingstoffen te eten: 5 x eten bij een verbrande huid.

Kool

Misschien staat je hoofd niet echt naar een stamppot boerenkool, maar je verbrande huid doe je er wel een groot plezier mee. Door de zon wordt het hyaluronzuur in je huid sneller afgebroken met als gevolg een droge huid.
Met behulp van de vitamines A, B, C en E in kool breng je de vochtbalans van je huid weer op peil en beperk je de opgelopen huidbeschadiging.

Zalm

Zeg je een verbrande huid, dan zeg je: gezonde vetten. Denk hierbij aan een zalmsalade, een omelet met makreel of een broodje haring. Vette vis verstevigt je huid, waardoor je in de toekomst beter bestand bent tegen de zon én hij is zelfs in staat om bepaalde vormen van huidkanker te voorkomen.

Ben je echt geen liefhebber van vis, dan kun je je (verbrande) huid een handje helpen door het slikken van visolie pillen.

Aardbeien

Voor de aanmaak van collageen, elastine en hyaluronzuur, om je te beschermen tegen vrije radicalen, om huidbeschadiging te voorkomen, voor het herstellen van je vochtbalans en voor een stevigere huid zorg je ervoor dat je genoeg vitamine C binnenkrijgt.

Aangezien je hem niet kan opslaan is het belangrijk om gedurende de dag je vitamine C-spiegels in je huid op peil te houden. Het liefst 1000 mg vitamine C per dag, maar meer mag ook. Vergeet sinaasappels, maar eet aardbeien, grapefruit, rode paprika, peterselie of rozenbottel. Hierbij ligt de hoeveelheid vitamine C per mg een stuk hoger.

Havermout

Wil je een verbrande huid kalmeren, dan trek je een pak havermout uit de kast. Maak een DIY masker met havermout of duik de keuken in om hartige muffins te bakken.

Het zijn de vezels in havermout (bètaglucan) die ervoor zorgen dat de vochtbalans van je huid weer hersteld wordt én ook in staat zijn om het zo te houden. Voor de echte durfal: een lauwwarm bad met havermout doet wonderen voor een verbrande huid. Saponiet heeft een reinigende werking en de vitamines en flavonoïden kalmeren je huid.

Spinazie

Spinazie heeft als voordeel dat hij aan de ene kant een verbrande huid kalmeert, maar er aan de andere kant voor zorgt dat je wel zo lang mogelijk van een bruine teint kan genieten. De carotenoïden in spinazie zorgen er namelijk voor dat je bruine kleurtje langer blijft behouden.

En de meeste carotenoïden fungeren ook als antioxidant, waardoor huidbeschadiging in welke vorm dan ook minder kans maakt. Misschien overbodig om te vermelden: het gaat om de verse variant. Met spinazie à la crème bereik je niet hetzelfde effect.


Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram