arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Superfoods-herfst

5 superfoods om de herfst door te komen!

De herfst heeft stiekem ook wel wat: het geluid van de regen die tegen het raam tikt, de wind die door je (geföhnde) haar waait en natuurlijk ook heel warme chocolademelk met slagroom. Maar ook een heleboel multivitaminen om de minder leuke kanten van het seizoen (snotteren, verkoudheid en griep) te kunnen trotseren. En dan kunnen deze 5 superfoods om de herfst door te komen natuurlijk niet ontbreken.

Rode biet

Gezonde doping; Als je even weinig energie hebt of een verkoudheid voelt opkomen, dan doe je er goed aan om rode bieten te eten. Deze groente zorgt ervoor dat je zuurstofopname toeneemt en je uithoudingsvermogen verbetert, waardoor je energielevel als een raket omhoog schiet. En je ziet er trouwens ook meteen beter uit, want vanwege hun ontgiftende werking maken rode bieten korte metten een grauwe teint.

Recepttip: Roze pannenkoeken (zonder kleurstoffen).

Boerenkool

Een detox is niet compleet zonder boerenkool. Behalve dat deze groente vol zit met antioxidanten en ontstekingsremmende vitaminen, zijn het vooral de glucosinolaten die je door de winter heen slepen. Of in dit geval door de herfst.

Glucosinolaten beschermen je tegen 'schadelijke invloeden van buitenaf' door meer van fase 2-eiwitten aan te maken. Deze eiwitten maken namelijk giftige stoffen in je lichaam onschadelijk. Giftige stoffen = moe, weinig energie en vatbaar voor virussen.
Daarnaast bevat boerenkool ook nog eens 45 flavonoïden die de werking van de huidbeschermende antioxidanten bètacaroteen en luteïne versterken.

Recepttip: Crispy boerenkool salade met zoete aardappel.

Citroen

Er kan er maar één de beste zijn... Als je al onder de indruk was van de 45 flavonoiden in boerenkool: citroen, limoen en sinaasappel bevatten maar liefst 170 verschillende fytonutriënten die een ontgiftende werking hebben en de opname van vitamine C verbeteren.

Niet alleen je immuunsysteem is gebaat bij een schijfje citroen, ook je huid fris ervan op. Ondanks dat hij zuur is heeft een citroen/limoen een alkalisch effect dat helpt om de pH waarde van je huid te herstellen.

Recepttip: Geroosterde boterham met avocado, alfalfa en citroen.

Zoete aardappel

Piepers zijn uit, zoete aardappels zijn in. Vrije radicalen maken geen schijn van kans als je in de herfst regelmatig zoete aardappels op je bord hebt liggen. De krachtige antioxidanten in deze 'oranje piepers' bestrijden het griepvirus en voorkomen zo dat jij hoestend en proestend door het leven gaat.

En de vitamine D is ook in de herfst van cruciaal belang. Deze vitamine is van invloed op je energieniveau, op je humeur en is goed voor je botten, hart, zenuwen, huid en tanden en het ondersteunt de schildklier.

Recepttip: Zoete aardappel uit de oven met pecannoten

Granaatappel

In plaats van naar de huisarts voor een griepprik kan je ook gewoon doorlopen naar de groenteboer voor een kilo granaatappels. Deze vrucht beschermen je tegen het griepvirus, is goed voor je bloeddruk en kan zelfs klachten die bij de overgang horen verminderen.
En dan is er nog het huidverjongende effect van de granaatappel: de antocyanidinen en het ellaginezuur werken samen, waardoor (huid)cellen zich sneller vernieuwen.

Recepttip: Geen beter begin van de dag dan Griekse yoghurt met honing en granaatappels. Of een tropisch (paas) ontbijt.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram