arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
De kunst van het stralen

De kunst van het stralen!

Saai, maar waar: een stralende huid begint van binnenuit (en het rijmt ook nog). En deze vitamines helpen je daarbij.

Vitamine K

Elastische bloedvaten; daar word je bij voorbaat al blij van, toch? Vitamine K is relatief onbekend, maar je vindt deze vetoplosbare vitamine vaak terug in producten die het ontstaan van wallen tegengaan en crèmes die de symptomen van rosacea en couperose verminderen.

Klein puntje van zorg: over het effect van vitamine K op je huid in lotions, serums en crèmes zijn de meningen verdeeld. Eten of slikken zet meer zoden aan de dijk.
Je maakt deze vitamine trouwens ook deels zelf aan, maar bij lange na niet genoeg om aan je dagelijkse hoeveelheid te komen. Je vindt vitamine K1 in spinazie, boerenkool en spruiten en K2 komt dan weer voor in zuivelproducten, kip, vlees en eieren. Of in een hoogwaardige multivitamine (tip!).

Vitamine C

Vitamine C is by far de bekendste vitamine en dat is niet zonder reden. Zeg je vitamine C dan zeg je weerstand, maar ook weerstand voor je huid. Hij is één van de meest krachtige antioxidanten, stimuleert de aanmaak van collageen, vermindert littekens en pigmentvlekken, ondersteunt de celdeling, verbetert de doorbloeding, voorkomt een slappe huid en beschermt je tegen vrije radicalen.

Er is geen wondermiddel voor een stralende huid, maar vitamine C komt zeker een aardig eind in de buurt.

Dagelijkse dosis vitamine C: 75 milligram per dag, maar 2000 mg is misschien een betere optie. Geen zorgen: er bestaat bijna niet zoiets als een overdosis vitamine C. Een teveel plas je namelijk gewoon weer uit.

Vitamine E

Een stralende huid vol oneffenheden en pigmentvlekken is ook weer zowat en dat is waar vitamine E om de hoek komt kijken. Deze vitamine ondersteunt het herstel van beschadigde cellen en vermindert op deze manier kleine littekens en pigmentvlekken.
En 1 + 1 = 3 als het gaat om de combinatie van vitamine C en E. Deze twee vitamines ondersteunen elkaar in werking en gaan samen maar al te graag de strijd aan met vrije radicalen.

Slikken, smeren of eten: je maakt deze vitamine niet zelf aan, dus je zult hem op één of andere manier tot je moeten nemen. Mocht je hem willen slikken, vermijd dan de synthetische variant en kies dan voor vitamine E uit een natuurlijke bron.

Dagelijkse dosis vitamine E: 15 milligram uit voeding, en als je kiest voor vitamine E uit supplementen dan is de ADH 22 mg natuurlijke vitamine E. De maximaal toelaatbare dagelijkse hoeveelheid is 1000 mg.

Vitamine D

Sterke botten (en tanden), voor een gezond immuunsysteem, voor de ontwikkeling van nieuwe cellen én voor een stralende huid: vitamine D. Het is trouwens niet alleen een vitamine, maar ook een hormoon in je lichaam. Een tekort is dan ook meestal niet zonder gevolgen.

Eindelijk een excuus om volop van de zon te genieten, want de belangrijkste bron van vitamine D is zonlicht. Onder invloed van uv-stralen kan je namelijk zelf vitamine D aanmaken. In de winter en herfst is dit trouwens wel knap lastig, aangezien de zon dan niet sterk genoeg is. In het kader van een stralende huid doe je er dan ook goed aan om in die periode extra vitamine D te slikken. Is die hoogwaardige multivitamine weer...

Dagelijkse dosis vitamine D: In voedingssupplementen is een maximale dosering van 75 microgram vitamine D toegestaan.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram