arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Sporten slecht voor je huid

Buiten sporten slecht voor je huid?

Het mag dan goed zijn voor de doorbloeding van je huid en alles zit ook net iets strakker als je regelmatig sport, maar in het kader van een mooie huid staat hardlopen niet op nummer 1. In plaats van je van de bank te hijsen om door weer en wind te gaan rennen is het zelfs beter om lekker te blijven zitten en een pak koekjes (chocolate chips cookies!) achterover te slaan, want zelfs de beste crème is niet opgewassen tegen het effect van die extra kilo’s.

Maar er is ook nog zoiets als lekker in je vel zitten en bikiniproof, dus er zit uiteindelijk niks op dan minimaal twee keer per week de sportschool in te duiken, of je hardloopoutfit aan te trekken, want niets beter dan in de buitenlucht te trainen. Alleen wel op de juiste manier. Zo bescherm je je huid tijdens het sporten:

Droge huid

Het mag dan officieel lente zijn, een gemiddelde temperatuur van 11 graden betekent niet dat de zomer is begonnen. Vooral ’s ochtends is het buiten vaak nog gewoon ijs- en ijskoud en dit is dus van invloed op de vetten van je huid. Kou zorgt ervoor dat je huid minder soepel is en daarnaast wordt er ook minder talg aangemaakt. Dat klinkt gunstig (minder puistjes!), maar talg heb je wel hard nodig vanwege de beschermende functie.

Het resultaat is namelijk een verstoorde huidbarrière, met als gevolg een droge huid. En dat is stiekem nog het minste, er liggen namelijk ook andere huidaandoeningen op de loer. Van couperose en eczeem is bekend dat ze verergeren onder invloed van kou.

Extra bescherming

Het belangrijkste is dat je voor een goede barrière zorgt tussen je huid en de buitenlucht. Trek die vette crème dus maar uit de kast. Dat betekent niet dat je meteen een dikke laag vaseline op je gezicht hoeft te smeren, maar kies wel voor een crème die net iets voller is dan de dagcrème die je normaal gesproken zou gebruiken. Let op voedende ingrediënten zoals vitamine E en C, jojobaolie, hyaluronzuur en glycerine. En vergeet vooral die zonnebrandcrème niet!

Kalmeer de huid

Mocht je al last hebben van een droge huid, dan kun je proberen om je huid te herstellen. Probiotica zijn niet alleen goed voor je darmen, ook je huid heeft er baat bij. De goede bacteriën verhogen de weerstand van je huid en verminderen ontstekingen. Je kunt ze drinken, maar er zijn ook genoeg huidverzorgingsproducten die probiotica-extracten gebruiken in hun producten.

Van binnenuit

En dan kun je ook nog je huid versterken met behulp van supplementen. Vitamine C, visolie pillen en zink ondersteunen niet alleen je huid, maar hebben tegelijkertijd ook een hydraterende functie. Trouwens ook probiotica bestaan in supplementvorm.

O, en is het nog nodig om te zeggen dat het slecht voor je huid is om met make-up te sporten?

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram