arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
PCOS-acne

Acne door PCOS

Heb je last van acne en dat terwijl je de puberteit ruimschoots gepasseerd bent? Acne vulgaris bij volwassenen komt vaker voor dan je zou denken en is één van de meest voorkomende huidproblemen. Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe: "Er is een overeenkomst tussen acne en PCOS. Maar liefst 27% van de vrouwen die last heeft van acne, heeft ook de diagnose PCOS."

Wat is PCOS?

PCOS, oftewel Polycysteus Ovarium Syndroom komt voor bij 5 tot 15 procent van de vrouwen. "Bij dit syndroom zijn er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig."
PCOS is eigenlijk een verzameling van een aantal symptomen waarvan je er minstens twee moet hebben om deze diagnose te krijgen:

  • Je hebt geen of minder dan 8 menstruaties per jaar.
  • Er is bij jou sprake van een teveel aan testosteron (mannelijk hormoon). Dit kan zich naast acne ook uiten in overbeharing in een mannelijk patroon (bovenlip, borst).
  • Er zijn vochtblaasjes te zien in een of in beide eierstokken. Aan de hand van een echo dienen er meer dan 10 blaasjes te worden gezien om de diagnose PCOS te stellen

Oorzaak acne

Bij acne door PCOS is er sprake van een hormonale disbalans. "Door een overproductie aan insuline wordt de aanmaak van het mannelijke hormoon testosteron gestimuleerd. Deze verhoogde aanmaak zorgt ervoor dat je talgklieren meer sebum produceren." Vaak met verstopte poriën tot gevolg. "En als daar vervolgens bacteriën bij komen, leidt dit tot (onderhuidse) ontstekingen. Bij PCOS heb je vaak last van puistjes op plekken die gevoelig zijn voor hormonen zoals je kin, wangen, kaaklijn en nek.

Oplossing

De grootste winst is te behalen in het aanpassen van je voeding en je levensstijl. "Simpeler gezegd dan gedaan, maar het komt er op neer dat de productie van insuline meer in balans gebracht moet worden. Dit kan je doen door bijvoorbeeld minder suikers te eten en de hoeveelheid stress te beperken."
En zo veel mogelijk natuurlijke producten eten: "Bij voorkeur biologisch. Onbewerkte producten bevatten bijvoorbeeld ook geen e-nummers, die je hormoonhuishouding negatief kunnen beïnvloeden. En vergeet niet voldoende water te drinken."

Voedingsmiddelen die een positief effect kunnen hebben op acne zijn kurkuma, gember en groene thee. "Daarnaast blijkt een goede vetzuurbalans met voldoende omega-3 vetzuren gunstig te zijn bij acne, vanwege de ontstekingsremmende werking. Het is echt goed om regelmatig vette vis te eten of extra omega-3 vetzuren in te nemen in de vorm van visolie-pillen.

Ook de consumptie van zuivel in verband gebracht met het ontstaan van acne. "Dit geldt trouwens niet voor iedereen. Je zou het kunnen testen door bijvoorbeeld drie weken helemaal geen zuivelproducten te eten en dan te kijken hoe je reageert."

PCOS

Heb jij PCOS? En zou je persoonlijk advies/begeleiding willen? Neem dan contact op met orthomoleculair therapeut en hormoon specialist Karlijn Hoebe. Een consult bij haar komt in aanmerking voor vergoeding door de zorgverzekeraars.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram