arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Spiermassa opbouwen op latere leeftijd?

Spiermassa opbouwen op latere leeftijd?

Spiermassa opbouwen is toch iets voor bodybuilders? In ieder geval niet voor 50+, toch? Personal trainer Niek Warrink: "Sporten is in elke fase van je leven belangrijk, maar zeker op latere leeftijd."
Na je dertigste neemt je spiermassa langzaam af. "Gemiddeld verlies je 1% spiermassa per jaar. Hierdoor verlies je niet alleen kracht, maar word je ook minder flexibel." Des te belangrijker om te sporten." Sporten is goed tegen stijve gewrichten, houdt je lenig, soepel en beschermt je tegen botontkalking. En als je het goed doet, voel je je na afloop ook beter en heb je meer energie."

Er is een verschil tussen bewegen en sporten. "Bewegen is goed om fit te blijven, maar als je spiermassa wilt behouden (of zelfs opbouwen), dan zul je echt de sportschool in moeten duiken."

Spiermassa opbouwen

Spiermassa opbouwen klinkt meteen zo eng. "Het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Je kunt ook je benen, heupen en rug trainen zonder gewichten. Het is vooral belangrijk dat je de techniek van de oefeningen beheerst, dan raak je in ieder geval niet geblesseerd. Kwaliteit boven kwantiteit. Dan kan je daarna altijd nog bepalen of - en hoeveel - je gewicht wilt toevoegen."

Haastige spoed is zelden goed. "Als je langzaam je spieren steeds meer belast, dan wordt je lichaam sterker en soepeler. En je houdt op deze manier ook je hersenen gezond. Om met een moeilijk begrip te spreken: het gaat om de cognitieve uitdaging. Met krachttraining kun je jezelf telkens uitdagen om iets nieuws te leren."

In alle fasen in je leven is het belangrijk om gezond te leven, maar op latere leeftijd misschien nog wel een beetje meer. "Als je ouder wordt, moet je meer moeite doen om fit te blijven. Sporten alleen is niet altijd voldoende, je zult daarnaast ook nog op je voeding moeten letten, niet al te veel alcohol te drinken en voldoende te slapen."

En vergeet niet te drinken! "Naarmate je ouder wordt, neemt je dorstgevoel af. Zeker als je sport is het goed om je vochtbalans op peil te houden. Drink minimaal 1,5 liter per dag om je spijsvertering, stofwisseling, hormonen en immuunsysteem zo goed mogelijk te laten functioneren."

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram