arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Netflix, te weinig slaap en stress

Netflix, vetvrij eten en weinig slaap

Het lijkt zo onschuldig, maar deze (dagelijkse) activiteiten laten je er jaren ouder uitzien dan je daadwerkelijk bent.

Netflix

Ben je verslaafd aan Netflix? Je kunt Stranger Things, House of Cards en Homeland scharen onder de noemer 'ontspanning', maar hou er wel rekening mee dat je levensverwachting per aflevering met maar liefst 22 minuten afneemt.

Het heeft er voornamelijk mee te maken dat je (langdurig) stilzit of ligt. Een halfuur niksdoen kan al voor een verstoring van je suikerstofwisseling zorgen, wat op lange termijn weer kan leiden tot diabetes en hart- en vaatziekten.

En die zak M&M's die je ongemerkt leegeet terwijl je naar je favoriete serie kijkt, bindt zich aan je collageen en elastine, met huidveroudering tot gevolg. Kijkt een stuk minder ontspannen, toch?

Stress

Opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats: ik heb ongelofelijke haast.
Bestaat jouw leven ook alleen maar uit rennen springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan? Stress, in welke vorm dan ook, zorgt ervoor dat je er jaren ouder uitziet dan je daadwerkelijk bent.

Cortisol zorgt ervoor dat je hormoonhuishouding wordt verstoord, waardoor je huid minder goed in staat is om vocht vast te houden, met een droge huid als gevolg.
En een verhoogd cortisolniveau zorgt er trouwens ook voor dat collageen en elastine versneld worden afgebroken.

Weinig slaap

Het ligt misschien voor de hand, maar als je (structureel) te weinig slaapt, komt dat je huid niet ten goede. Met 7 uur slaap per nacht zit je nog goed, maar duik je daaronder, dan gaat het ten koste van de aanmaak van hyaluronzuur, collageen en elastine. Bovendien beschadigt te weinig slaap de barrièrefunctie van je huid.

Toch slecht geslapen? Met behulp van een powernap kan je de ergste schade enigszins herstellen. De oplossing: rust, in welke vorm dan ook. Even op bed liggen, al dan niet met een schijfje komkommer op je ogen, doet wonderen voor je wallen én voor je huid.

Vetvrij

En die vetten zijn minder eng dan ze lijken. Sterker nog, je hebt ze nodig voor het reguleren van je hormoonhuishouding, de aanmaak van nieuwe cellen en de opnames van vitamines en mineralen.

Dus vergeet pindakaas light, magere kwark en 30+ kaas, maar kies voor de volle variant. De gezonde vetten houden je huid jong en soepel. Bovendien geven ze je een verzadigd gevoel, waardoor je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpt.

Je snapt: dat handje nootjes terwijl je op de crosstrainer naar je favoriete serie op Netflix kijkt, is dan wel weer een uitstekend idee.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram