arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Anti-agingfood

Anti-agingfood: dit werkt echt (niet)!

Als je elke dag zeewier eet, zou je minstens 100 jaar worden. Hetzelfde geldt voor zalm, blauwe bessen en granaatappels. Hoe belangrijk is het om dagelijks voldoende vitamines, mineralen, vezels, onverzadigde vetten en antioxidanten eten? Of mag een patatje mét tussendoor ook weleens? Dit anti-agingfood werkt echt (niet)!

Avocado

De onverzadigde vetten maken een avocado zo gezond. Deze staan aan de basis van de opbouw van onze cellen, houden je immuunsysteem op peil en zorgen voor energie. En dan hebben ze ook nog eens een positieve invloed op je cholesterol. Anti-agingfood bij uitstek dus.

Kokosolie leek lange tijd onschendbaar, maar vanwege zijn relatief hoge percentage onverzadigde vetten (85% om precies te zijn), lijkt het iets minder geschikt als anti-agingfood.

Maar er is een grens aan de hoeveelheid gezonde voeding die je op een dag tot je kan nemen. En dat geldt ook voor avocado's.
Diezelfde onverzadigde vetten zorgen er namelijk ook voor dat een avocado nogal calorierijk is. Het is dus niet verstandig om elke dag een avocado naar binnen te werken. Gemiddeld bevat één avocado ongeveer 265 kcal, dus het is misschien een beter idee één avocado te verdelen over de week?

Kokosolie

Kokosolie leek lange tijd onschendbaar, maar vanwege zijn relatief hoge percentage onverzadigde vetten (85% om precies te zijn), lijkt het iets minder geschikt als anti-agingfood.

Ook kokoswater staat steeds vaker ter discussie. Natuurlijk is het altijd nog beter dan een glas cola, maar het is zeker niet de bedoeling dat je elke dag twee liter kokoswater drinkt.

Mocht je onverhoopt nog een pot kokosolie in je keuken hebben staan, dan kun je hem misschien beter naar je badkamer verhuizen. Op je huid doet hij namelijk wonderen (zie artikel: 7 tips om kokosolie te gebruiken voor je huid)
Voor het verwijderen van make-up, op je lippen, in je haren, tegen droge plekjes (en eczeem), als bodylotion en je kan kokosolie zelfs inzetten als scheerschuim.

Let op: wil je kokosolie als beautyproduct gebruiken, dan moet het wel 100% kokosvet of -olie zijn.

Havermout op je huid is trouwens ook een goed idee. Het is zelfs door de FDA erkend als 'skin protectant'. Dit ingrediënt kan namelijk huidirritatie, jeuk, uitslag, eczeem, een droge huid en een allergische reactie verminderen.

Havermout

Havermoutpap, havermoutpizza, havermoutpannenkoeken, havermoutcrackers, havermoutmuffins. Overdaad schaadt, zelfs in het geval van havermout.

Helaas is er niet één voedingsmiddel dat je voorziet van alle denkbare vitamines, mineralen en antioxidanten.
Dat havermout gezonder is dan een witte boterham met pindakaas betekent niet dat je elke ochtend een bord havermoutpap naar binnen moet werken. Vind je havermout gortdroge rommel? Ga dan vooral voor de ouderwetse volkorenboterham.
Anti-agingfood staat voor gezond, maar vooral gevarieerd eten.

Havermout op je huid is trouwens ook een goed idee. Het is zelfs door de FDA erkend als 'skin protectant'. Dit ingrediënt kan namelijk huidirritatie, jeuk, uitslag, eczeem, een droge huid en een allergische reactie verminderen.

Één keer per week een DIY-masker met havermout kan zeker geen kwaad, maar het betekent nog steeds niet dat je elke dag in een bad met havermout moet gaan zitten. Tenzij je waterpokken hebt.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram