arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
anti-aginmythes

5 anti-agingmythes ontkracht

Net zoals men ooit dacht dat roken gezond was, zijn deze anti-agingmythes inmiddels ook redelijk achterhaald:

Mythe 1: Rimpels maken oud

Vergeet rimpels, het zijn juist ouderdoms- en pigmentvlekken die je ouder doen lijken dan dat je daadwerkelijk bent. En niet zo'n klein beetje ook: oneffenheden en een niet-egale teint kunnen er zelfs voor zorgen dat je 12 jaar ouder wordt geschat. Zaak dus om je het hele jaar door te beschermen tegen de zon én minimaal factor 30 te gebruiken.

En voor het verminderen van bestaande pigmentvlekken zijn er ook genoeg mogelijkheden: vitamine A-zuurcrème (in combinatie met hydrochinon), een vitamine C-serum, producten met glycol- en/of melkzuur, IPL/OPL en natuurlijk nog een chemische peeling.

Mythe 2: Hoe meer retinol, hoe beter

Retinol is extreem effectief als het gaat om het bestrijden van huidveroudering, maar dat betekent nog niet dat je het ongelimiteerd kunt gebruiken. Er bestaat namelijk ook zoiets als te veel retinol. Geniet, maar smeer met mate.

Vooral in de beginfase kan te veel retinol voor huidirritatie zorgen, maar zelfs als je al lang een crème met retinol smeert, kan het ingrediënt nog voor problemen zorgen, met huidveroudering (!) tot gevolg.

In plaats van meer retinol te gebruiken kun je er beter voor kiezen om hem te combineren met de juiste producten. Het effect van retinol wordt namelijk versterkt als je je huid van tevoren scrubt met een AHA-exfoliant. Vooral een door de zon beschadigde huid heeft hier baat bij.

Mythe 3: gezichtsoefeningen laten je rimpels verdwijnen

Als je ouder wordt verslappen je spieren, dus er valt iets voor te zeggen dat je deze met behulp van gezichtsoefeningen weer kunt versterken. Zie het als een workout voor je gezicht.
Je kunt ook niet zomaar zeggen dat alle gezichtsoefeningen onzin zijn, want als je het goed doet zou je (in theorie) zelfs je gezicht kunnen liften. Maar dat geldt bijvoorbeeld niet voor je frons, je voorhoofd of de gevreesde rokerslijntjes. Integendeel, voor die zones geldt zelfs dat gezichtsoefeningen een averechts effect kunnen hebben.

In plaats van dagelijks in de sportschool rond te hangen (= gezichtsoefeningen doen voor de spiegel) kun je je beter concentreren op het verbeteren van je huidconditie, zie artikel: 10 regels voor een mooie huid.

Mythe 4: Hyaluronzuur vermindert droogtelijntjes

Op korte termijn mag een crème met hyaluronzuur er dan wel voor zorgen dat je huid er stralend en gehydrateerd uitziet, op lange termijn kan een moisturizer er ook voor zorgen dat je huidbarrière wordt beschadigd, met een droge(re) huid tot gevolg.

Dat betekent trouwens niet dat je nooit meer een vochtinbrengende crème mag gebruiken. In tijden van nood doe je er juist goed aan om je huid van hyaluronzuur te voorzien, maar doe het vooral niet te lang. Zodra de ergste symptomen verminderd zijn is het beter om over te stappen op vitamine A-zuurcrème.

Mythe 5: Het zit allemaal in je genen

De manier waarop en hoe snel is voor het grootste gedeelte, ongeveer 60%, erfelijk bepaald, maar de overige 40% heeft te maken met je levensstijl. Zo kun je huidproblemen zoals couperose, rosacea en verslapping verminderen én misschien zelfs voorkomen door gezond te leven. Dus ook al ziet je moeder er op haar zeventigste nog uit om door een ringetje te halen, dat geeft jou (helaas) geen vrijbrief om paffend en ladderzat door het leven te gaan. Gelukkig maken rimpels je niet oud, zie mythe #1.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram