arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
vitamine-d-tekort-2

Vitamine D tekort

Heb je in de herfst kans op een vitamine D tekort?

Je hebt in de wintermaanden sneller te maken met een vitamine D tekort. De zon is ver te zoeken en je vindt het waarschijnlijk al gauw te koud om lang buiten te zijn. Ben je dan toch even buiten dan pak je je zo goed in (lees: winterjas, handschoenen, muts) dat je huid amper een straaltje zonlicht kan vangen. Hierdoor krijgt je veel minder zonlicht dan in de zomermaanden en bestaat de kans dat je een tekort aan vitamine D krijgt.

Vitamine D door zon

Je lichaam heeft dagelijks vitamine D nodig. Onder invloed van de zon op je huid wordt cholesterol omgezet in vitamine D. Je lichaam maakt deze vitamine dus zelf aan. Door dagelijks op een heldere dag minimaal een half uur buiten te lopen, maakt je lichaam in principe voldoende vitamine D aan.

Vitamine D uit voeding

Maar je krijgt hem ook binnen door voeding, bijvoorbeeld door het eten van vette vis, margarine en halvarine. Aan de laatste twee producten is zelfs extra vitamine D toegevoegd. De vitamine D wordt in dat geval opgenomen via je dunne darm. Wil je voldoende vitamine D binnenkrijgen, dan is het belangrijk dat je wekelijks vette vis, zoals zalm, makreel en haring eet. Ook is het aan te raden om toch wat vaker margarine of halvarine te gebruiken.

vitamine-d-tekort-1

Vitamine D tekort aanvullen met een supplement

In de wintermaanden is de zon minder aanwezig en omdat je niet al je vitamine D uit je voeding kan halen is het aan te raden om extra vitamine D te slikken om een vitamine D tekort te voorkomen. Je koopt vitamine D in de vorm van een tablet, druppels of als onderdeel van een multivitamine. Zo weet je zeker dat je al je vitamines binnenkrijgt. Als aanbevolen dagelijkse hoeveelheid geldt 10 microgram.

Vitamine D tekort leidt tot botontkalking

Een vitamine D tekort kan leiden tot osteoporose, ook wel botontkalking genoemd. Hierdoor heb je een grotere kans op botbreuken. Vitamine D bevordert de calciumopname in je darmen. Calcium is nodig voor sterke botten. Je kunt dus voldoende calcium binnenkrijgen, maar als je niet genoeg vitamine D binnenkrijgt, kan je lichaam weer niets met de calcium.

Vitamine D is daarnaast ook van groot belang voor je immuunsysteem. Wil je gezond de winter doorkomen dan draagt vitamine D hier dus ook aan bij.

Stel je vraag

Heb jij een vraag waar je het antwoord niet op weet? Elke vrijdag kan jij jouw vraag stellen in de vaste rubriek ‘Stel je vraag‘. Een team van experts zoals cosmetisch artsen, BN’ers of huidtherapeuten, dermatologen, tandartsen of haarspecialisten zullen één of meer vragen beantwoorden.

Jouw winnende vraag zal beloond worden met een prijs. Deze week kun je met jouw vraag Clinique Dramatically Different Moisturizing Lotion+ ter waarde van 50,80 euro winnen. Kortom: stel hieronder in een comment je vraag.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram