arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Koud douchen

Is koud douchen goed of slecht? En kan het kwaad voor je huid?

Ik douche elke ochtend koud af, maar is dat eigenlijk goed of slecht? En kan het kwaad voor je huid?

Orthomoleculair therapeut Karlijn Hoebe: "De meningen over koud douchen verschillen. Toch zijn er wel een aantal (bewezen!) voordelen voor je gezondheid. Zo zorgt het koude water voor vaatvernauwing, waardoor je bloed sneller gaat stromen en er meer bloed van je hart naar je organen gepompt wordt. Dit kan bijdragen aan een gezonde bloeddruk (je bloedvaten worden sterker), spataderen verminderen en het kan zelfs aderverkalking doen afnemen. Ook je hersenen functioneren beter door de grotere aanvoer van bloed, wat uiteindelijk zorgt voor betere prestaties."

Op het moment dat je onder de koude douche staat, gaat je lichaam meteen aan het werk om de temperatuur gelijk te houden. "Voor het opwarmen heb je meer energie nodig en wordt je immuunsysteem geprikkeld. Uit onderzoek blijkt dat als je regelmatig onder een koude douche staat, dat je minder gevoelig bent voor een verkoudheid en griep."

Het koude water zorgt voor een kleine hoeveelheid stress, met als gevolg dat je cortisolgehalte stijgt. "Een klein beetje van dit stresshormoon kan juist gunstig zijn, omdat het ook ontstekingsremmend werkt."

Koud douchen is goed voor je huid

En dan is er nog de kwestie van je huid. "Wanneer je onder koud water staat, zal dit je huid juist versterken." Dit in tegenstelling tot warm water, wat juist zorgt voor verslapping van de huid. Karlijn: "Door het koude water neemt de bloedcirculatie in je huid toe, waardoor het zelfs ook cellulite kan verminderen. Maar hou er wel rekening mee dat huidklachten zoals couperose en rosacea door het koude water kunnen verergeren. Luister (en kijk!) dus goed naar de signalen van je huid."

Onderzoek

Onderzoek toont aan dat water rond de 10 tot 12°C het meest gezond is. "Je hebt er al profijt van na 30 seconden koud douchen." Hoe lang je het uiteindelijk volhoudt, is persoonsafhankelijk. "Het doel is om je lichaam genoeg kou te laten voelen, zodat het een signaal krijgt om aan het werk te gaan. Maar het is niet de bedoeling dat je koud wordt, je moet juist warm blijven."

Blijf dus niet langer onder een koude douche staan dan nodig is. "En hou niet je adem in. Het is juist essentieel om goed door te ademen."

Zie je het niet zitten om helemaal onder een koude douche te gaan staan, begin dat bij je benen en werk dan langzaam omhoog richting je borst en rug. "Zeker als je hartproblemen hebt is het niet aan te raden om ineens onder de koude douche te staan. Neem de tijd om te wennen en verlaag op je eigen tempo stapsgewijs de temperatuur. Hierdoor geef je je lichaam de mogelijkheid om met de stress om te gaan, met de bijbehorende (minimale) verhoging van je bloeddruk."

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram