arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Furrow.nl

Misleidende reclame: zeep tegen vet en rimpels

Met deze anti-rimpelcrème lijk je meteen 10 jaar jonger‘ of ‘door dit drankje te drinken valt u zeker 5 kilo in één week af‘.

Er is helaas geen enkele anti-rimpelcrème die je meteen 10 jaar jonger doet lijken, het is al heel wat als je rimpels er überhaupt minder zichtbaar door worden en 5 kilo afvallen in een week is allereerst niet heel erg gezond, maar dat bereik je met geen mogelijkheid door alleen een drankje te drinken.

Misleidende reclame rimpels

De La-Mar zeep belooft rimpels en vet weg te wassen

Wie kent ze niet, misleidende reclames en valse beloftes? In deze advertentie uit 1920 wordt reclame gemaakt voor een geweldige zeep. De resultaten van de La-Mar zeep zijn ‘snel en veelbelovend‘ en met deze zeep was je niet alleen al je rimpels weg, hij neemt ook gelijk je dubbele onderkin mee. Ook belooft het bedrijf dat je door alleen je lichaam met deze zeep te wassen, je je ideale gewicht kan bereiken. Klinkt als een sprookje toch? Dat is het ook, want de zeep is niet meer te koop, dus ik weet zeker dat de resultaten heel erg veelbelovend zijn geweest…

Maar niet alleen in de jaren twintig beloven reclames iets meer dan ze waar kunnen maken. In 2012 diende NCRV- presentatrice Jetske van den Elsen een klacht in bij de Reclame Code Commissie over een misleidende reclame van Vichy. Ze maakte bezwaar tegen de tekst dat LiftActive DermSource ‘een langdurig liftend effect‘ heeft en Jetske kreeg gelijk. Vichy heeft haar reclame na deze uitspraak moeten aanpassen.

L'oreal revitalift laser x3

L’Oréal Revitalift Laser X3 moet haar reclame aanpassen

Maar ook L’Oréal moet haar advertentie van de Revitalift Laser X3 crème veranderen. Esthetisch arts Stephan Marks diende net als Jetske van den Elsen een klacht in bij de Reclame Code Commissie, omdat hij van mening is dat de reclame van de crème, die bekend staat als laser in potje, misleidend zou zijn. Gisteren was de uitspraak en L’Oréal moet zijn reclame aanpassen. Vanaf vandaag mag L’Oréal de woorden ‘spectaculair’, ‘verbluffend’ en ‘onverwacht’ niet meer gebruiken

In deze video legt Stephan Marks uit waarom deze reclame zo misleidend is dat hij naar de Reclame Code Commissie is gestapt:

 

 

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram