arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Furrow.nl

Furrow Health: Water, water en nog eens water

Genoeg vocht binnenkrijgen is zo belangrijk voor je lichaam: het is goed voor je stofwisseling, het kan ook helpen bij vetverbranding en ook voor je rimpels is het echt belangrijk. De trend met water is vaak ‘hoe meer, hoe beter’, maar dit is niet helemaal waar.

1,5 liter per dag is eigenlijk wel voldoende… Maar volg niet lukraak de regels en luister naar je lichaam. Zweet je veel, is het warm buiten en heb je gisteren alcohol gedronken? Dan is het geen slecht idee om iets meer water te drinken, maar meestal is de MED (Minimum Effective Dosage) voor water, los van andere dranken die je overdag drinkt, rond de 1,5 liter per dag.

Van 2 liter water of meer drinken, val je echt niet af. Het tegenovergestelde kan wel weer nadelige effecten hebben, zoals een minder goed werkende spijsvertering en afnemende concentratie.  Ook goed om te onthouden: meer dan 400 tot 500 milliliter water per uur kan je lijf niet aan. Het wordt niet opgenomen en dus heb je er niets aan. Het vormt alleen maar een extra belasting voor je nieren en je loopt waarschijnlijk de hele dag naar het toilet. Drink kleine beetjes tegelijk, verdeeld over de dag. Eigenlijk net zoals met de rest van je andere voeding. ’s Nachts heb je tussen de zeven en negen uur geen voht binnengekregen en kan je lichaam best wel wat water gebruiken.

Start daarom elke chtend je dag met een groot glas water. Ijskoud water is dan weer niet aan te raden, maar je kunt gewoon een glas water uit de kraan nemen. Het hoeft dus niet perse een glas lauwwarm water met een schijfje citroen te zijn waar je tegenwoordig zo veel van leest op het internet. Drink gewoon een groot glas water zo snel mogelijk na het opstaan.

Zorg er wel voor dat je als dorst hebt, dat je niet naar de vruchtensappen grijpt. Eigenlijk is een goede regel om te onthouden: drink geen calorieen. In vruchtensappen zoals bijvoorbeeld jus d’orange zit een bommetje suiker verborgen in de vorm van fructose (fruitsuiker) dat je helemaal niet nodig hebt. Ook in de ochtend moet je oppassen met vruchtensappen. Het lijkt verleidelijk om een glas lekker frisse sinaasappelsap op te drinken, maar het gevolg is dat je de ochtend meteen begint met een bloedsuikerpiek en dus een schommelende bloedsuikerspiegel die lastig te controleren valt. Ook zitten in 1 glas jus 4 sinaasappels. Het is beter om 1 sinaasappel te eten, in plaats van er 4 te drinken. Ten eerste krijg je veel minder suikers binnen en ten tweede meer vezels.

Kortom: drink water, ongezoete thee en koffie. Af en toe een glas cola light kan best, als je maar oplet dat je niet teveel zoetstoffen als aspartaam binnenkrijgt.

Furrow op Instagram