arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Furrow.nl

Furrow Health: vet niet alleen goed tegen rimpels

Vette vis

Vet goed tegen rimpels

Vet is voor veel vrouwen bijna een scheldwoord. Je huid mag niet vet zijn, want dan krijg je pukkels. Je buik mag niet te vet zijn, want dan zitten je kleren minder mooi. Alles wat ‘vet’ is moeten we zoveel mogelijk mijden. Maar het ene vet is het andere niet. Qua voeding is er bijvoorbeeld duidelijk verschil tussen dierlijke, plantaardige, verzadigde en onverzadigde vetten. Er wordt vaak slecht gesproken over vet, maar voor een gezond, sterk en slank lichaam heb je meer er meer van nodig dan je denkt.

Vooral de verzadigde variant is onderdeel van een grote wereldwijde discussie op dit moment. Het ‘oude kamp’ zegt dat de verzadigde vetten de oorzaak zijn van gewichtstoename, een hoog cholesterol en hart- en vaakziekten. Terwijl steeds meer onderzoeken uitwijzen dat juist de verzadigde vetten uit bijvoorbeeld vlees en sommige plantaardige vetten niets doen met onze cholesterolspiegel. De gedachten dat een hoge vetconsumptie slecht voor de gezondheid is en je dik maakt is snel aan het veranderen.

We hebben het nodig voor onze hormoonhuishouding, de aanmaak van cellen en de opname van essentiële vitamines. Bovendien geven ze je een meer verzadigd gevoel en reguleren ze je bloedsuikerspiegel. Als je vetten toevoegt aan een maaltijd, zorgt het ervoor dat de opname langzamer gaat. Oftewel, je bloedsuikerpiek is minder. Het is een stuk beter dat je meer vet eet en minder geraffineerde suikers, zetmeel en graanproducten dan andersom. Nu is het ook weer niet zo dat je zomaar alles waar vetten in zit in je mond moet gaan stoppen.

Transvetten zijn slecht voor je rimpels

Eigenlijk zijn transvetten de enige vetten die je niet moet eten. Transvetten zijn bewerkte plantaardige vetten die veel schade aanrichten in ons lijf. De voedingsmiddelen industrie is gek op transvetten, want het maakt de fabricage van chips, koek en graanproducten makkelijker én het maakt fabrieksvoedsel langer houdbaar. Negen van de tien harde (dus niet vloeibare), voorverpakte voedingsmiddelen waar opstaat dat er ‘plantaardig vet’ in zit, kan je beter links laten liggen.

Voedingsmiddelen waar veel transvetten in zitten zijn:

  • Friet
  • Chips
  • Koekjes
  • Fastfood
  • Ontbijtgranen zoals muesli, cruesli
  • Crackers
  • Voorverpakte fabriekstussendoortjes
  • Margarine

Je lichaam kan namelijk niks met transvetten, omdat deze vetten door het lichaams als ‘niet natuurlijk’ worden ervaren. Het eten van teveel transvetten wordt in verband gebracht met onder andere hart- en vaatziekten. Doe dus maar niet.

Welke vetten moet je dan wel eten?

Degene die je juist wel binnen moet krijgen zijn de visvetten. Deze bevatten namelijk veel essentiële omega-3 vetzuren. Die verlagen het cholesterolniveau en zijn belangrijk bij veel hersenfuncties. Om toch voldoende visvetten binnen te krijgen, is het advies om een visolie supplement op basis van krill te nemen.

Gebruik veelvuldig olijfolie, cocosolie en volvette biologische boter bij de bereiding van voedsel. De verzadigde vetten uit onder andere boter en cocosvet zijn van de ‘goede’ soort.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram