arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
cafeine-zon

Eetbare zonnebrandcrème?

Smeer je je trouw elke twee uur in met een zonnebrandcrème? Gebruik je standaard factor 30 (of nog hoger) en doe je alles om huidbeschadiging door de zon te voorkomen? Dan zou je misschien deze 5 producten ook dagelijks kunnen eten. Koffie, vis, (groene) groente en citroen beschermen je huid ook tegen de zon en kun je (bijna) zien als eetbare zonnebrandcrème:

Koffie

Niets staat je meer in de weg om de dag niet te beginnen met een kop koffie. En dan niet decafé, maar gewoon hardcore met veel cafeïne. Want, de sleutel tot succes (de zon) schuilt hem namelijk in de cafeïne. Cafeïne zorgt voor meer energie, versnelt de afvoer van gifstoffen, maar zorgt er ook voor dat je huid beter herstelt na een zonnige dag.

Cafeïne wordt het beste opgenomen als je het drinkt, maar ben je nu echt geen koffieliefhebber, dan kun je altijd nog overwegen om de DIY cellulite-scrub in de strijd te gooien.

Tomaten

Cherrytomaten, verse tomaten, tomatenpuree, tomatensoep en zelfs tomatenketchup is goed. Het draait namelijk allemaal om dé antioxidant lycopeen in tomaten die ervoor zorgt dat je minder snel verbrandt in de zon.

tomaten-zon

De opname van lycopeen gebeurt trouwens via de darmwand en dit gaat een stuk minder goed bij rauwe tomaten. Daarom is tomatenpuree, ketchup of tomatensoep zelfs beter voor je huid dan de verse variant.

Behalve lycopeen vind je in tomaten ook vitamines A, B en vitamine C die op hun beurt ook weer hun steentje bijdragen om je te beschermen tegen de zon. Er zit dus niks anders op dan af te reizen naar Italië en je te vergrijpen aan de bijbehorende spaghetti bolognaise.

Spinazie, broccoli en kool

Groen, groener, groenst. Hoe groener je groente, hoe meer ze je beschermt tegen de invloed van de zon. Het geheim zit hem in de hoeveelheid carotenoïden in o.a. spinazie, broccoli en kool.

Cartenoïden kunnen in het lichaam omgezet worden in retinol, ofwel vitamine A. De meeste carotenoïden fungeren als antioxidant en maken je huid steviger, waardoor je uiteindelijk beter beschermd bent tegen de invloed van de zon. Bijkomend voordeel is dat donkere bladgroente ook vrije radicalen meteen neutraliseert, waardoor eventuele huidbeschadiging in welke vorm dan ook minder kans maakt.

tonijn-zon

Vis

Hij hoeft nog niet eens zo vet te zijn, maar in de zomer kan vis echt niet ontbreken. Omega 3-vetzuren verkleinen het risico op huidbeschadiging door de zon, maar zorgen er eveneens voor dat als je dan toch verbrand bent door de zon, je huid hier ook sneller van kan herstellen.

Aangezien je de essentiële vetzuren niet zelf aan kunt maken, is het belangrijk om minimaal twee keer per week vis op het menu te zetten. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn om een zalmspies in plaats van een hamburger op de barbecue te gooien; ook een droge huid heeft baat bij omega 3, en wordt door het eten van vis ook een stuk zachter.

platte-buik-1

Citroen

Een smaakmaker voor je salade, vlees of vis, maar hij beschermt ook je huid. In het kader van de platte buik is het goed om elke ochtend een glas water met citroensap te drinken, maar op zongebied draait het juist weer om de schil. Daarin vind je namelijk antioxidanten die je huid verstevigen en je huid beschermen tegen uv-stralen (huidveroudering!).

Op je huid kan citroen voor huidirritatie zorgen, maar als je het eet (of drinkt) is het juist enorm gezond en kan het zelfs huidkanker tegengaan.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram