arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
Voordelen zon

Dé voordelen van de zon

Door alle negatieve berichten zou je het bijna vergeten, maar de zon is ook gewoon goed voor je (huid). De voordelen van de zon op een rij.

Sterkere nagels en botten

Heb jij ook het gevoel alsof je nagels sneller groeien in de zomer? De zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D (zie voordeel #3), waardoor calcium zich beter hecht aan je botten en deze sterker worden. Maar dat geldt ook voor je tanden én nagels. Daar komt bij dat te weinig vitamine D ook weer voor broze boten, erosie, botontkalking en verminderde kracht van je spieren kan zorgen.

Gelukkig is het probleem vrij snel opgelost door elke dag een kwartier de zon in te duiken, dan is een eventueel vitamine D-tekort namelijk zo weer aangevuld. Geef je huid wel de mogelijkheid om überhaupt de zon te absorberen. Dus weg met die sjaal, muts én je (winter)jas kan ook uit.

Energie

Vind je het leven ook ineens een stuk leuker als de zon schijnt? Dat heeft alles te maken met het gelukshormoon endorfine dat wordt aangemaakt onder invloed van de zon. Het zorgt ervoor dat je minder chagrijnig bent, geeft een gevoel van geluk én voorziet je van een dosis energie. De zon zorgt er bovendien ook voor dat je minder gestrest bent, waardoor je bloeddruk ook meteen daalt. Nog een reden nodig om nu niet meteen het terras op te duiken?

Vitamine D

Zeg je zon, dan zeg je vitamine D. Hij wordt niet voor niets in de wandelgangen het ‘zonnehormoon’ genoemd. Het belangrijkste voordeel van zonlicht is namelijk dat er onder invloed van uv-stralen op je huid cholesterol wordt omgezet in vitamine D.

Met voeding is het vrij lastig om je voorraad vitamine D op peil te houden, hou er rekening mee dat je minimaal twee keer per week vette vis en dagelijks margarine/halvarine zult moeten eten om in je vitamine D-behoefte te voorzien. Makkelijker, beter voor je lijn en gezonder is om tijdens de lunch even een wandeling te maken in de zon.

Herstel van je huid

De zon wordt vaak gekoppeld aan anti-aging (uvb), maar hij is niet alleen maar slecht voor je huid. Voorals als je last hebt van psoriasis, acne of eczeem dan kan het goed zijn om even de zon op te zoeken. Vitamine D versterkt je immuunsysteem en brengt je huid tot rust.

Maar ook hiervoor geldt: geniet met mate. Een kwartier per dag in de schaduw is vaak al voldoende en mijd de zon als hij op z'n hoogste punt staat.

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram