arrowcheckcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
basiscursus-spf-2

Basiscursus: SPF

Nu het voorjaarszonnetje zich bijna dagelijks laat zien, is de beschermingsfactor van een zonnebrandcrème ineens weer hot and happening. Maar ben je met een hoge SPF eigenlijk wel echt goed beschermd tegen de zon en vooral tegen nieuwe rimpels? Cosmetisch arts Patrice Visser: “SPF staat voor Sun Protection Factor en zegt in theorie iets over de (extra) tijd die je in de zon kan zonder te verbranden.
Simpel voorbeeld: Als je normaal gesproken na 10 minuten zou verbranden, dan duurt dit SPF 30 30 keer zo lang, dus 10 minuten x 30. Je kunt je hier alleen niet helemaal op blindstaren, want elke huid is uniek en het kan per persoon verschillen hoe snel je verbrandt."

En op de duur van de werking van je SPF kun je ook niet 100% vertrouwen: “De SPF van een zonnebrandcrème is getest in een koele ruimte en is niet helemaal representatief voor het dagelijks leven. Juist door warmte, zweet en aanraking van je gezicht wordt een zonnebrandcrème na verloop van tijd minder stabiel.”

SPF

We raken namelijk de hele dag ongemerkt ons gezicht aan. En dat aanraken is dus van grote invloed op de beschermingsfactor van je zonnebrandcrème. Patrice: “Door even een haar uit je gezicht te halen, in je ogen te wrijven, of je kleding die langs je gezicht schuurt verminder je ook de werking van de zonnebrandcrème. En is de SPF ineens alleen nog maar een nietszeggend getal op de verpakking van jouw zonnebrandcrème. Dat is ook de reden dat het advies is om elke twee uur je zonnebrandcrème opnieuw aan te brengen.”

basiscursus-spf

En helaas zegt de SPF in een (gezichts)crème alleen iets over de bescherming tegen uvb, terwijl het in de strijd tegen rimpels ook draait om uva. De B in uvb staat voor ‘burning’. Het is de uva die je een mooie, bruine kleur geeft, maar tegelijkertijd ook dieper in de huid doordringt dan uvb, én dus ook van invloed is op je collageen en elastine. Patrice:”Als je een zonnebrandcrème met een hoge SPF gebruikt en je inderdaad vaak genoeg smeert (om de twee uur) voorkom je dat je verbrandt door de zon. Hierdoor ben je alleen nog niet beschermd tegen uva-straling. En die A staat voor ‘aging’. Daarom moet je altijd controleren of je zonnebrandcrème hebt die een bescherming voor zowel uva als uvb heeft.”

Maar je moet ook wel genieten van de zon en jezelf niet helemaal dichtsmeren met factor 50. “We kunnen namelijk niet zonder vitamine D en die maken we aan door de zon. Je hebt vitamine D nodig voor je botten, maar deze vitamine zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat je je lekker voelt.”

Geniet, maar met mate dus. Patrice: "Soms word je door alle (negatieve) verhalen in de media bijna bang, maar de zon is ook goed voor je. Gebruik dagelijks een zonnebrandcrème met SPF 30, zeker op vakantie. En smeer je bijvoorbeeld ook altijd na het zwemmen, ook als je een zonnebrand gebruikt die waterresistent of waterproof is."

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram