arrowcirclemeta-commentsmeta-datemeta-heartmeta-tagnavigationplayquotesocial-facebooksocial-instagramsocial-pinterestsocial-twittersocial-youtubetilde
U maakt gebruik van een verouderde browser. Om deze site optimaal te gebruiken is het noodzakelijk om deze te updaten of een andere recente browser te downloaden.
5 fabels over afvallen

5 fabels over afvallen - deel 2

Moet je nu wel of geen calorieën tellen? Hoeveel gezonde brownies mag je eten als je aan de lijn bent? En wat is er waar van het gerucht dat je met behulp van het Mc Donalds-dieet ook kunt afvallen? 3SIXTY5 Personal trainer Kay de Lange weerlegt 5 fabels over afvallen:

Als je wilt afvallen, moet je juist niet aan fitness doen

Hardlopen in het bos of op de loopband of de crosstrainer in de sportschool. Zodra je wilt afvallen, denk je waarschijnlijk meteen aan 'cardio', maar het is juist fitness waarmee je je lichaam kunt shapen. "Krachttraining is een essentieel onderdeel van het afvallen. Fitness zorgt voor sterkere spieren, verhoogt je stofwisseling en geeft je meer energie."

Dit betekent trouwens niet dat je vanaf nu nooit meer op de loopband hoeft te staan. "Juist als je fitness met cardio combineert, en daarnaast gezond eet, dan kan niets het afvallen nog in de weg staan."

Ik eet te weinig, waardoor ik niet afval

Het is een fabeltje dat je door te weinig te eten, niet kan afvallen. "Tenzij er sprake is van een stofwisselingsziekte, geldt voor iedereen hetzelfde: als je minder energie tot je neemt dan je verbruikt, dan val je af."

Je bent je vaak niet bewust van wat je allemaal eet. Kay: "Een koekje bij de koffie, tussendoor even een handje nootjes of toch dat stukje chocolade. Je staat er vaak niet bij stil en het lijkt allemaal onschuldig, maar uiteindelijk is het vaak meer dan je denkt."

Het kan zijn dat je inderdaad weinig eet, maar ongemerkt toch veel calorieën binnenkrijgt. "Twee boterhammen met pindakaas, jam, hagelslag of kaas (of een combinatie van meerdere soorten beleg op één boterham) is inderdaad weinig, maar bevat wel meer dan 300 calorieën. En waarschijnlijk heb je na een uur weer honger."

En maak niet de fout om alleen je maaltijden te registreren: "Het is net zo belangrijk om ook alle toevoegingen zoals boter, saus, frisdrank en andere tussendoortjes mee te tellen."

Van buikspieroefeningen krijg je een platte buik

Vergeet 100 sit ups voordat je gaat slapen of het welbekende buikspierkwartier op de sportschool (wordt dat eigenlijk nog gedaan anno 2016?), want het zijn niet de buikspieroefeningen die voor een platte buik zorgen. Er bestaat niet zoiets als dé perfecte buikspieroefening. "Hiervoor zul je toch echt je vetpercentage moeten verlagen. Als deze laag genoeg is, dan komen je buikspieren vanzelf tevoorschijn. Een platte buik hangt nauw samen met wat je eet."

Je kunt wel met behulp van spierversterkende oefeningen zorgen dat je buikspieren beter te zien zijn: "Net als de andere spieren kun je er wel voor zorgen dat je buikspieren beter zichtbaar zijn. Met behulp van een sit up (klassieke buikspieroefening) train je vooral het bovenste gedeelte van de rechte buikspier. Door een reverse crunch te doen, (hanging) leg raises, jack knifes en crunches in een kleermakerszit leg je meer nadruk op het onderste gedeelte van de buikspieren. Eventueel kun je er ook nog voor kiezen om extra gewicht toe te voegen."

Variatie is een van de belangrijkste ingrediënten om je buikspieren op verschillende manieren te trainen. "Er bestaat dan ook niet zoiets als één perfecte buikspieroefening om een platte buik te krijgen."

Je kan onbeperkt clean eten

Kay: "Het woordje ‘clean’ wordt vaak uit zijn verband gerukt. Clean staat voor pure en onbewerkte producten. Als je regelmatig clean eet is dat natuurlijk alleen maar toe te juichen. Het beste is als het grootste gedeelte van je maaltijden uit pure producten bestaat, maar dat betekent niet dat je er onbeperkt van kan eten als je wilt afvallen. Een brownie van onbewerkte producten bevat nog steeds ongeveer 200 calorieën. Hetzelfde geldt voor zelfgemaakte mueslirepen. Ook al bevatten ze geen toegevoegde suikers en zijn ze gemaakt van dadels, honing en vijgen, dan zul je nog steeds rekening moeten houden met de hoeveelheid energie."

Andersom gaat het natuurlijk ook op, zolang je rekening houdt met het aantal calorieën (en dat zijn er een hoop!) dan zou je zelfs af en toe een patatje met mayonaise kunnen eten. "En dan bedoel ik niet patat van zoete aardappel met biologische mayonaise. Gewoon een ouderwets patatje met."

6 keer eten per dag is beter dan 3 keer

In het kader van het versnellen van je metabolisme wordt vaak aangeraden om 6 keer per dag te eten om je stofwisseling op gang te houden, zodat je sneller afvalt. "Het klinkt aannemelijk, maar het is tegelijk te mooi om waar te zijn. Het gaat om de energiebalans aan het eind van de dag."

Hoe je je maaltijden verdeelt over de dag, maakt in principe helemaal niets uit. "Doe wat werkt voor jou. Vind je het makkelijker om 3 keer per dag 500 calorieën te eten, dan moet je dat doen. Maar 6 keer 250 kan ook. Uiteindelijk kom je met beide methodes op 1500 calorieën uit. En als je zorgt dat je verbruik daarboven ligt, dan val je af."

Andere leuke artikelen

Furrow op Instagram